تکنیکهای هنری «القصیدة الومضة» در آثار شعری نجاة عبداللّه | ||
| نقد ادب معاصر عربی | ||
| دوره 14، شماره 27، دی 1403، صفحه 170-197 اصل مقاله (464.51 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mcal.2024.21320.2379 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن غلامحسینکهوری1؛ رضا افخمی* 2؛ علی اصغر روان شاد3؛ علی بیانلو2 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزد، ایران. | ||
| 2دانشیار بخش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزد، ایران. | ||
| 3استادیار بخش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| کوتاهسرایی در ادب عربی از دیرباز شاهد تحوّلات عدیدی بوده که آخرین تحوّل آن با اصطلاح «القصیدة الومضة» شناخته میشود. «القصیدة الومضة» شعری است کوتاه و فشرده، دارای ساختاری متناقض، دربردارنده پایانی تعجببرانگیز، و مناسبترین قالب برای بیان لحظههای گذرای شاعرانه میباشد. نجاة عبداللّه یک صدای بسیار زیبا در ترسیم نقشه شعری زنان عراق است که با آفرینشگری در زمینهی «القصیدة الومضة»، آثار بینظیری از خود برجای گذاشته است. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی بر آن است تا به ترتیب تکتک آثار شعری نجاة عبداللّه را مورد مطالعه قرار دهد و در نهایت به بررسی مهمترین تکنیکهای هنری «القصیدة الومضة» در هر دفتر شعری بپردازد؛ علاوه براین از واکاوی محتوا، چشم نپوشیده است. شاعر در آثار خود برای بیان مضامینی همچون وقایع دههی هشتاد، غربت، اشغال، جنایتهای داعش، داغدیدگی، انقلاب تشرین و... به تکینیکهای هنری برجستهای در ساختار متن و شکل آن از جمله زبان تصویرگری، نوزآیی، علامتهای بصری، سفیدنویسی، فرضیهسازی، تکگویی، وارونهگویی، کانونیسازی و تقابلهای دوگانه متوسل میشود تا از این رهیافت بتواند مخاطب خود را از حالت انفعال خارج گرداند و با کمترین واژه بیشترین بینش خود را ارائه دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شعر معاصر عراق؛ آثار شعری نجاة عبداللّه؛ القصیدة الومضة؛ تکنیکهای هنری؛ محتوا | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The artistic techniques of "Flash Poem" in the poetic works of Najat Abdullah | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mohsen Gholamhoseinkahori1؛ Reza Afkhami2؛ Ali asghar Ravanshad3؛ ali bayanlou2 | ||
| 1Ph. D Student of Arabic Language & Litreature, Yazd University, Yazd , Iran | ||
| 2Associate Professor of Arabic Language & Litreature, Yazd University, Yazd, Iran | ||
| 3Assistant Professor of Arabic Language & Litreature, Yazd University, Yazd. Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The short story in Arabic literature has seen many changes from long ago until today, the latest change of which is known as "Al-Qasidah Al-Omada". "Al-Qasida Al-Omada" is a short and compact poem, it has a contradictory structure, contains a surprising ending, and is the most suitable format for expressing poetic transitory moments. Najat Abdullah is a very beautiful voice in drawing the poetic map of Iraqi women, who has left unique works with her creativity in the field of "Al-Qasidah Al-Omada". Based on the descriptive-analytical method, the current research aims to study each and every poetic work of Najat Abdullah and finally examine the most important artistic techniques of "Al-Qasidah Al-Omada" in each poetry notebook; In addition, he has not ignored the analysis of the content. In his works, the poet uses outstanding artistic techniques in the structure of the text and its form, such as the language of imagery, neo-modernism, visual signs, to express themes such as the events of the eighties, emotional alienation, spatial alienation, occupation, ISIS crimes, bereavement, Tashrin revolution, etc. White writing, hypothesizing, soliloquy, inversion, focalization and double contrasts are resorted to in order to use this approach to bring the audience out of passivity and provide the most insight with the fewest words. The short story in Arabic literature has seen many changes from long ago until today, the latest change of which is known as "Al-Qasidah Al-Omada". "Al-Qasida Al-Omada" is a short and compact poem, it has a contradictory structure, contains a surprising ending, and is the most suitable format for expressing poetic transitory moments. Najat Abdullah is a very beautiful voice in drawing the poetic map of Iraqi women, who has left unique works with her creativity in the field of "Al-Qasidah Al-Omada". Based on the descriptive-analytical method, the current research aims to study each and every poetic work of Najat Abdullah and finally examine the most important artistic techniques of "Al-Qasidah Al-Omada" in each poetry notebook; In addition, he has not ignored the analysis of the content. In his works, the poet uses outstanding artistic techniques in the structure of the text and its form, such as the language of imagery, neo-modernism, visual signs, to express themes such as the events of the eighties, emotional alienation, spatial alienation, occupation, ISIS crimes, bereavement, Tashrin revolution, etc. White writing, hypothesizing, soliloquy, inversion, focalization and double contrasts are resorted to in order to use this approach to bring the audience out of passivity and provide the most insight with the fewest words. The short story in Arabic literature has seen many changes from long ago until today, the latest change of which is known as "Al-Qasidah Al-Omada". "Al-Qasida Al-Omada" is a short and compact poem, it has a contradictory structure, contains a surprising ending, and is the most suitable format for expressing poetic transitory moments. Najat Abdullah is a very beautiful voice in drawing the poetic map of Iraqi women, who has left unique works with her creativity in the field of "Al-Qasidah Al-Omada". Based on the descriptive-analytical method, the current research aims to study each and every poetic work of Najat Abdullah and finally examine the most important artistic techniques of "Al-Qasidah Al-Omada" in each poetry notebook; In addition, he has not ignored the analysis of the content. In his works, the poet uses outstanding artistic techniques in the structure of the text and its form, such as the language of imagery, neo-modernism, visual signs, to express themes such as the events of the eighties, emotional alienation, spatial alienation, occupation, ISIS crimes, bereavement, Tashrin revolution, etc. White writing, hypothesizing, soliloquy, inversion, focalization and double contrasts are resorted to in order to use this approach to bring the audience out of passivity and provide the most insight with the fewest words. The short story in Arabic literature has seen many changes from long ago until today, the latest change of which is known as "Al-Qasidah Al-Omada". "Al-Qasida Al-Omada" is a short and compact poem, it has a contradictory structure, contains a surprising ending, and is the most suitable format for expressing poetic transitory moments. Najat Abdullah is a very beautiful voice in drawing the poetic map of Iraqi women, who has left unique works with her creativity in the field of "Al-Qasidah Al-Omada". Based on the descriptive-analytical method, the current research aims to study each and every poetic work of Najat Abdullah and finally examine the most important artistic techniques of "Al-Qasidah Al-Omada" in each poetry notebook; In addition, he has not ignored the analysis of the content. In his works, the poet uses outstanding artistic techniques in the structure of the text and its form, such as the language of imagery, neo-modernism, visual signs, to express themes such as the events of the eighties, emotional alienation, spatial alienation, occupation, ISIS crimes, bereavement, Tashrin revolution, etc. White writing, hypothesizing, soliloquy, inversion, focalization and double contrasts are resorted to in order to use this approach to bring the audience out of passivity and provide the most insight with the fewest words. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Contemporary Iraqi poetry, Najat Abdullah', s poetic works, al-Qasidah al-Omada, artistic techniques, content | ||
| مراجع | ||
|
آذرپیرا، علیاصغر و شفق، اسماعیل، (1396)، «تحلیل شعر آی آدمها و تفسیرهای آن بر اساس نظریه زیباشناسی دریافت»، فصلنامه نقد ادبی، شماره 37: 161 – 135.
ابنمنظور، (1999)، لسان العرب، الطبعة الثالثة، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، مؤسسة التاریخ العربی.
ابوجهجه، خلیلذیاب، (1384)، نوگرایی در شعر معاصر عرب، مترجمان: محمدباقر حسینی و ملیحهسادات طوسی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
ابوالعدوس، یوسف، (2004)، الأسلوبیة (الرؤیة والتطبیق)، الأردن: طبع بدعم وزارة الثقافة.
اسماعیل، عزّالدین، (1981)، «الشعر العربی المعاصر، قضایاه وظواهره الفنّیة والمعنویّة»، الطبعة الثالثة، بیروت: دارالعودة.
بریسم، عبدالحسین. (20/11/ 2012). «المشهد الشعری النسوی مازال مرتبک قلیلاً»، موقع "مرکز النور للدراسات".
بوراس، وفاء، و قیدوم، میلود، (2020)، «تجلیّات قصیدة الومضة عند الشاعر ابراهیم نصراللّه»، مجلة المدوّنة، المجلد 7، العدد 2: 369 – 382.
بهرهمند، زهرا، (1389)، «آیرونی و تفاوت آن با طنز و صنایع بلاغی مشابه»، فصلنامه زبان و ادب فارسی، شماره 45: 36 – 9.
البیاتی، أحمد، (2019)، «الشاعرة نجاة عبداللّه خصّت(البیّنة الجدیدة) بحوار للحدیث عن إبداعاتها»: الشعر روح خالصة لا تقبل الخداع أبداً.. ولاتقبل تمریر جمل ساذجة هشة حتّى لو ألبست تلک الجمل رداء من ذهب، جریدة "البیّنة الجدیدة"، العدد 3153: 14.
جحا، جورج، (25/09/2009)، «نجاة عبداللّه: "حین عبث الطیف بالطین" شعر تتخمّر فیه التجربة والآلآم برمزیة تصویریة نفاذة»، جریدة "الریاض"، العدد 15068.
الجیوسی، سلمیالخضراء، (2001)، الاتّجاهات والحرکات فی الشعر العربی الحدیث، بیروت: مرکز دراسات الوحدة الاسلامیة.
حسن، محسن، (2012)، نجاة عبداللّه: «أحببتُ الشعر، لأنّی اعتبرتُه بدیلاً تامّاً عن حیاتی»، صحیفة "العالم"، السنة الثالثة، العدد 726: 11.
خالدیان و همکاران، (1401)، «تقابلهای دوگانه و معنایی در ساختار بلاغی و نحوی کلام سعدی»، نشریه پژوهشهای دستوری و بلاغی، شماره 21: 351 – 327.
DOI: 10.22091/JLS.2023.8685.1443
الدریس، هدی، (2014)، «الومضة الشعریة من (الأبیجرام) إلی (القصیدة التفاعلیة)»، جامعة سوهاج، مجلة کلیة الآداب، العدد 36: 75 - 92.
رستگارفسایی، منصور، (1380)، انواع شعر فارسی، چاپ دوم، شیراز: انتشارات نوید.
السلمان، علوان، (2020)، «منشغلة حدّ الأمّهات والاشتغال علی نظام الکتلة»، جَریدة "الصَّباح"، العدد 4796: 8.
شمیسا، سیروس، (1388)، سبکشناسی شعر، چاپ چهارم، تهران: نشر میترا.
الشیحی، البشیر، (2015)، «قراءة تحلیلیة: البناء والتصویر فی دیوان نجاة عبداللّه: نعاس اللیلک»، موقع الکترونی (وکالة شبیب).
الشیخ، نصیر، (2019)، «ممازحة الألم.. قراءة فی منشغلة حدّ الأمهات»، جَریدة سیاسیّة یَومیّة الصَّباح، العدد 4485: 14.
الشیخفرج، حمید، (2013)، العنوان فی الشعر العراقی الحدیث دراسة سیمیائیة، لبنان: دار و مکتبة البصائر.
عبد، اسماعیلابراهیم، (2018)، «من بین أصابعها یُتنزَّل البکاءُ»،جریدة "الصباح الجدید"، العدد 3887: 10.
عبدالعزیز، وجدان، (2019)، «قراءة فی شعر نجاة عبداللّه، نوارس تلتهم البیاض»، جَریدة "الصَّباح"، العدد 4603: 14.
عبداللّه، نجاة، (2008)، مَناجمُ الأرَق، بیروت: دارالسَّاقی.
__________، (2010 الف)، قِیامةُ إستِفهام، الطَّبعة الثَّانیة، القاهرة: دارالحضارة لِلنَّشر.
__________، (2010 ب)، نُعاسُ اللَّیلک، الطَّبعة الثَّانیة، القاهرة: دارالحضارة لِلنَّشر.
__________، (2010 ج)، ذاتَ وَطَنٍ، القاهرة: مرکز المحروسة لِلنَّشر.
__________، (2013 الف)، حینَ عَبَثَ الطَّیفُ بِالطِّین، الطَّبعة الثَّانیة، القاهرة: الهیئة العامّة لِقُصور الثَّقافة.
__________، (2013ب)، هناک بین أصابعی، القاهرة، مؤسسة أروقة للدراسات والترجمة والنشر.
__________، (2018 الف)، عِیدٌ علی الزُّجاج، بغداد: دار میزوبوتامیا للنَّشر والتوزیع.
__________، (2018 ب)، مُنشغلةٌ حدَّ الأمَّهات، بغداد: دار قنادیل للنَّشر والتوزیع.
__________، (2022)، أتظاهر مطراً وآباء، بغداد: منشورات اتحاد الأدباء.
عرب، عباس، (1383)، ادونیس در عرصه شعر و نقد معاصر عرب، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
العقابی، علیکاظم، (11/01/2014)، «نجاة عبداللّه: مازلتُ صغیرة أحبو فی سماء الشعر وأری الأشیاء مختلفة»، صحیفة "المثقّف"، العدد 2685:
کیانی، حسین، و میرقادری، فضل الله، (1389)، «بررسی تطبیقی طرح و توقیعه در ادب پارسی و عربی»، پژوهشنامه زبان و ادب فارسی (گوهر گویا)، دوره چهارم، شماره 3: 55 – 84.
ماضی، قاسم، (13/06/2010)، «الشاعرة نجاة عبداللّه قبّلت فوّهة الحرب لأنّها أطلقتها إلی العراء»، صحیفة "صدی الوطن".
معینالدینی، فاطمه، (1387)، «گونههای تکگویی در مثنوی»، فصلنامه پژوهشهای ادبی، شماره 21: 156 – 133.
المناصرة، عزالدین، (2015)، «إشکالیة قصیدة النثر»، الأردن: دار الرایة للنشر و التوزیع.
نوذری، سیروس، (1388)، «کوتهسرایی»، تهران: ققنوس.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |
||
