تحلیل جامعهشناختی رمان «الشارع الجدید» اثر عبدالحمید جودة السحار با تکیهبر نظریة «لوسین گلدمن» | ||
| نقد ادب معاصر عربی | ||
| دوره 14، شماره 27، دی 1403، صفحه 26-50 اصل مقاله (420.81 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mcal.2024.20596.2342 | ||
| نویسندگان | ||
| اعظم شمس الدینی فرد* 1؛ فاطمه پورزاده کدوری2؛ علی اکبر ملایی3؛ محمد جعفر اصغری4 | ||
| 1استادیار دانشگاه ولی عصر(ع) رفسنجان | ||
| 2گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه ولی عصر (عج) | ||
| 3دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان | ||
| 4استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان | ||
| چکیده | ||
| ساختارگرایی تکوینی یکی از شیوههای نقد ادبی است که از سوی نظریهپرداز معروف، لوسین گلدمن، مطرح شده است. بر مبنای این نظریه، ساختارهای ادبی ریشه در شرایط تاریخی دارند. باری دنیای پژوهش مجال آنرا دارد که چنین بنیادهای نظری را بر آثاری متناسب تطبیق دهد و میزان سازگاری آنها را با واقعیت جوامع بسنجد. در این میدان، بهنظر میرسد آثار داستانی نویسنده مصری، عبدالحمید جودة السحار شایسته چنین تحقیقی است زیرا وی، وطن را بهعنوان هسته اصلی و عامل پیدایش داستانهایش قرار داده و در آفرینههای داستانی خود تصویری روشن از گروههای مختلف اجتماعی نشان میدهد و می-کوشد تا واقعیت جوامع را بازتاب دهد. در نتیجه از خلال بررسی آثار اجتماعی وی طبق نظریه گلدمن، میتوان به ارتباط و پیوند ادبی میان این آثار و آگاهی جمعی طبقهی اجتماعی نویسنده واقف گشت. پژوهش حاضر بر آن است تا با روشی توصیفی، تحلیلی و با تکیه بر اصول نقد ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن به بررسی رمان «الشارع الجدید» از همین نویسنده بپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که این اثر ارتباطی عمیق با جامعه مورد نظر نویسنده داشته و رهآورد آگاهی جمعی و جهانبینی گروهی است که سحار بدان تعلق دارد. اجزای این داستان دارای پیوندی نظاممند بوده و بیانکننده اوضاع جامعه طبقاتی و دیدگاههای مذهبی حاکم بر اوضاع مصر است. بنابراین ساختارهای این نظریه با ساختارهای فکری و جهانبینی گروههای مختلف جامعه منطبق است و با توجه به فراوانی شواهد مربوط به مؤلفه آگاهی جمعی، این روایت ثمره آگاهی جمعی گروهی است که نویسنده به آن تعلق دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نقد جامعهشناختی؛ ساختارگرایی تکوینی؛ لوسین گلدمن؛ عبدالحمید جودة السحار؛ الشارع الجدید | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Sociological analysis of the novel "Al-Shar'a Al-Jadeed" by Abdul Hamid Jouda Al-Sahar Based on Lucien Goldman's theory | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Azam Shamsoddini Fard1؛ Fatemeh Pourzadeh Kodori2؛ Ali Akbar Molaei3؛ Mohammad Jaafar Asghari4 | ||
| 1vru.ac.ir | ||
| 2vru.ac.ir | ||
| 3vru.av.ir | ||
| 4vru.ac.ir | ||
| چکیده [English] | ||
| Introduction: Literary criticism analyzes literary works in different ways, and each work deserves a special kind of criticism based on its characteristics. Lucien Goldman is one of the theorists of social criticism and one of the most famous structuralist critics. He calls his critical method Generative structuralism and searches for the reason for the emergence of literary structures in historical conditions. As a well-known Egyptian novelist, Abdulhamid Jodeh al-Sahar, whose works have been introduced as the history and birth certificate of Arab societies, has placed the Arab homeland as the main core and the origin of his stories. He presents a clear and transparent image of different social groups and in most of his novels he reveals problems that have led different generations to ruin and destruction and in all his works he has a great commitment to the Arab society and his concern is the reflection of the realities and problems of the societies, which requires various groups of these societies to play a role on behalf of the people of the society. Therefore, the present research aims to investigate the novel "Al-Shar'a Al-Jadeed" by the mentioned author with a descriptive and analytical method, relying on Lucien Goldman's constructive structuralism criticism and analyzing the components of this criticism. The results of the research show that there is complete harmony between the totality of these works and the totality of the author's social situation, and it is consistent with the intellectual structures of the society groups, and their worldview can be found in what they wrote. Methodology: The current research is descriptive and analytical and aims to introduce the prominent novelist Abdul Hamid Jouda Al-Sahar and his work "Al-Shar'a Al-Jadeed" and first examines the French sociologist and critic Lucien Goldman and his theory of social criticism, and then examines this theory in the aforementioned story. Investigate and analyze. The collection of information is also in the form of a library and by the method of taking a chip. Results and Discussion: Formative structuralism is one of the methods of literary criticism proposed by the famous theorist, Lucien Goldman. Based on this theory, literary structures are rooted in historical conditions. Among the terms that Goldman mentioned many times in his social criticism method is the term "meaningful structure" which means the coherence and continuity of the elements and components of the story to represent a comprehensive goal and totality. Goldman emphasized the connection between literary structure and social structure. As a committed novelist, in his social novels, Al-Sahhar has focused more on cultural aspects, social habits, norms and deviations, values and anti-values, and the influence between the individual and the society. In this novel, the author tries to show, sometimes through the narrator's language and sometimes through the different faces of the characters, the crookedness and inaccuracies in the actions and thoughts of the social classes. In Goldman's opinion, totality is a completely dialectical category, and this issue forms the basis of Goldman's thought. Goldman's method is to find the hidden worldview of the work and its connection to a specific social group. Therefore, it can be said that the literary work is not only the result of the author's intellectual structures and worldview, but also displays the mental structures of the groups and classes in the society. Therefore, in Lucien Goldman's critical method, they emphasize the existence of a transpersonal agent for literary works. One of the clear examples of the transpersonal subject that Sohar discussed in his novel is related to the subject of awakening and anti-tyranny. By showing the face of colonialism and dealing with the suffering and problems of people who were under colonialism, he has actually addressed the opinions and opinions of a group. In order to introduce his thoughts to the audience and reflect the realities and problems of the society, the author asks various groups to play a role. The group of thoughts and ideas that unites the members of a group and class and separates them from another group or class is called worldview. This novel like other stories of Suhar is written based on a set of thoughts and tendencies. The author has made his ideology the ruler of the text he produced, in such a way that each of his stories can be considered a special worldview period, which, by seeking the help of different characters and groups in the world of the story, He conveys his attitude and worldview to the audience. In addition to this, al-Sahar has created people with different views in the story, each of which displays that possible awareness. Sahar is a realist writer and social and political issues are the main theme of his works. The hero of Suhar's stories can also be considered as one of the problematic people who came from the middle class and their ideals and values are faced with unsolvable problems. Conclusion: The novel "Al-Shar'a Al-Jadeed" is a clear diagram of the situation of the Egyptian society in all social, political, economic and cultural dimensions. The type of characters in Suhar's novel is such that each one is a representative and an image of different groups and types of society. With the help of the superpersonal subject, the author shows a picture of the family, mothers and hardworking women in the story and introduces the worldview of the middle social class. Ali is the hero of the story and the embodiment of the author's thoughts and ideals. He is a transpersonal actor who conveys the voice of the middle class and the ideals and desires of the group to the audience. In this story, the meaningful structure has a wide connection with the internal contradictions of the structure. The poverty that is depicted in the story has a deep connection with the economic structure of the author's era. Al-Shareba has depicted the current issues and selected fictional characters from among the ordinary classes, drawing a realistic society and showing the conditions of his time with the help of fictional art. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Sociological criticism, Generative structuralism, Lucien Goldman, Abdul Hamid Jodeh al-Sahhar, Al-Shara al-Jadeed | ||
| مراجع | ||
|
اسکارپیت، روبرت، (1392)، جامعهشناسی ادبیات، ترجمه: مرتضی کتبی، تهران: انتشارات سمت.
ایوتادیه، ژان، (1377)، نقد ادبی در سدهی بیستم، ترجمه محمدرحیم احمدی، تهران: سوره.
پاسکادی، یون، (1381)، ساختارگرایی تکوینی و لوسین گلدمن. جامعه، فرهنگ و ادبیات، ترجمه: محمدجعفر پوینده، چاپ سوم، تهران: نشر چشمه.
جودة السحار، عبدالحمید، (1990)، القصة من خلال تجربتی الذاتیة، قاهرة: دار مصر للطباعة.
________________، (لاتا)، الشارع الجدید، قاهرة: دار مصر للطباعة.
حمّاد، مجدی، (1994)، ثورة 23 یولیو 1952، ط 2، بیروت: مرکز دراسات الوحدة العربیة.
رزمجو، حسین (1370)، نقد و انواع آن، نقد اخلاقی، آشنا. 1 (3)، 59- 55.
عمرانی، سجاد، رضی، داوود و دارایی زاده، علی (1392)، رویکرد جامعهشناسی بهنقد ادبی (با تأکید بر ساختگرایی تکوینی لوسین گلدمن)، هفتمین همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه هرمزگان، 941-933.
زیما، پیرو، (1376)، جامعهشناسی رمان از نظر گاه گلدمن، جامعه، فرهنگ، ادبیات، ترجمه محمدجعفر پوینده،: لوسین گلدمن، تهران: نشر چشمه.
سلدن، رامان و ویدوسون، پیتر، (1377)، راهنمای نظریهی ادبی معاصر، ترجمه: عباس مخبر، تهران: طرح نو.
شمیسا، سیروس، (1383)، نقد ادبی، چاپ چهارم، تهران: فردوس.
شیخی، محسن، (1388) «جدال خیر و شر در داستانهای کوتاه عبدالحمید جودة السحار»، استاد راهنما: جهانگیر امیری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی: دانشگاه رازی.
عسگری حسنکلو، عسگر، (1394)، جامعهشناسی رمان فارسی، تهران: موسسه انتشارات نگاه.
عصفور، جابر، (2014)، طرائق تحلیل السرد الأدبی،بیروت: المرکزالثقافیّ العربی.
عطیة، احمد محمد، (1997)، مع نجیب محفوظ، بیروت: دارالجیل.
عنایت، حمید، (1376)، سیری در اندیشه سیاسی عرب، تهران: امیرکبیر.
الفرا، محمدعلی، (2008)، من الذاکرة مشاهد من مظاهر الحیاة فی فلسطین ومصر وسعودیة والکویت وبریطانیا فی القرن الماضی، عمان: دائرة المکتبة الوطنیة.
فراروتی، فرانکو، (1377)، لوکاچ، گلدمن و جامعهشناسی رمان درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات: مجموعهی مقاله. گزیده و ترجمه محمدجعفر پوینده. تهران: انتشارات نقشجهان.
کالر، جاناتان، (1388)، بوطیقای ساختگرا، ترجمه: کوروش صفوی، تهران: انتشارات مینوی خرد.
کوهن، بروس (1994)، درآمدی بر جامعهشناسی، ترجمه: محمد ثلاثی، تهران: نشر توتیا.
گلدمن، لوسین، (1371)، جامعهشناسی ادبیات (دفاع از جامعهشناسی رمان)، ترجمه: محمد پوینده، تهران: هوش و ابتکار.
__________، (1376)، جامعه، فرهنگ و ادبیات، ترجمه و گردآورنده: محمدجعفر پوینده، چاپ سوم، تهران: نشر چشمه.
__________، (1377)، روش ساختگراییِ تکوینی در جامعهشناسی ادبیات، درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات، ترجمه: محمدجعفر پوینده، تهران: انتشارات نقش جهان.
__________، (1382)، نقد تکوینی، ترجمه: محمدتقی غیاثی، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه.
لابیکا، ژرژ، (1377). شیوارگی، ترجمه: جعفر پوینده، تهران: نقشجهان.
لاپیدوس، آیراماروین، (1381). تاریخ جوامع اسلامی، ترجمه: علی بختیاریزاده، تهران: اطلاعات مرکز سیاسی، علمی گفتگوی تمدنها.
نادری، گلبهار، (1396)، «بررسی درونمایه در دو رمان (القاهرة الجدیدة) نجیب محفوظ و (الشارع الجدید) عبدالحمید جودة السحار»، استاد راهنما: حسن سرباز، دانشکده زبان و ادبیات: دانشگاه کردستان.
نامور مطلق، بهمن و اسداللهی تجرق، شکر الله، (1388)، نقد تکوینی در هنر و ادبیات، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ندیم خشفه، محمد، (1997)، تأصیل النص، مرکز الانماء الحضاری.
نصر اصفهانی، محمدرضا و کیانی، رعنا (1401). ساختار معنادار و جهاننگری در منظومه مهر و ماه (بر مبنای نظریه ساختگرای تکوینی لوسین گلدمن) متنشناسی ادب فارسی. 15 (2)، 100- 81. DOI: 10.22108/RPLL.2022.134913.2133 الوردانی، ابراهیم، (1960). رحلة فی رأس نجیب محفوظ، القاهرة: مکتبة النهضة المصریة.
ولیپورهفشجانی، شهناز، (1387). لوسین گلدمن و ساختگرای تکوینی، مجله دانشکدهی علوم انسانی دانشگاه سمنان. 7 (25)، 143-129.
همایونپور، هرمز، (1364)، ترس، امید و پیشداوری، فلسطین، اسرائیل و مصر، یک تحلیل سیاسی- اجتماعی، تهران: کتابسرا.
یوسف زید، صفوت، (1985)، التیار الاسلامی فی قصص عبدالحمید جودة السحار، القاهرة: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 383 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 244 |
||
