همهگیری کوید و تغییر سبک آموزش: تجربه زیسته مدیران مدارس استثنایی از آموزش مجازی در همهگیری کووید-19 | ||
تداوم و تغییر اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، آذر 1401، صفحه 279-293 اصل مقاله (422.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jscc.2022.2773 | ||
نویسندگان | ||
احمد کلاته ساداتی1؛ مژگان امیریان زاده2؛ سرور همتی* 3 | ||
1دانشیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد مرودشت)، مرودشت، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد مرودشت)، مرودشت، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: سبک و شیوه آموزش در دوره همهگیری کووید-19 از آموزش حضوری به آموزش مجازی تغییر یافت و فرصتها و چالشهایی را برای آموزش و پرورش رقم زد. تغییر سبک آموزش بهویژه برای آموزش و پرورش استثنایی، شرایط متفاوتی به همراه داشت که شناسایی ابعاد مختلف و مختصات آن، ضرورتی سیاستگذارانه برای آموزش و پرورش میباشد. هدف تحقیق حاضر واکاوی موضوع، از منظر مدیران آموزش و پرورش استثنایی استان یزد میباشد. روش و دادهها: تحقیق حاضر یک مطالعة کیفی است که در سال 1400 در استان یزد انجام شد. دادهها به طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 32 نفر از مدیران مدارس استثنایی جمعآوری شد و به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مجازی در مدارس استثنایی همراه با چالشها و فرصتهایی بوده است. مهمترین موضوع در ابتدای همه گیری، عدم آمادگی مدیران و معلم ها در مواجهه با شرایط جدید بود که در سطح فردی و نهادی همراه با فشارها و نگرانی های جدی بوده است. با گذر زمان، مسئله مدیریت میشود و فرصتهایی را به وجود میآورد. چهار مضمون احصاء شده عبارتند از: فشارهای شغلی، عدم آمادگیِ بحران، چالشها، پیامدهای مثبت. نتیجهگیری: ایجاد زیرساختهای لازم آموزش مجازی و افزایش سواد رسانهای مدیران و معلّمها در این زمینه از ضروتهای آموزش و پرورش استثنایی میباشد. توجه به نیازهای خاص مدیران و معلمهای مدارس استثنایی در مقایسه با گروههای مشابه در مدارس عادی پیشنهاد میگردد. بازگشت به شرایط غیرهمهگیری، نبایستی به معنای کنارگذاشتن کامل فرصتهایی تلقی شود که آموزش مجازی به همراه داشته است. پیام اصلی: آموزش مجازی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، فرصتهای بسیاری فراهم آورده است که توجّه مدیران آموزش و پرورش استثنایی به این موضوع و ارتقای آن پیشنهاد میگردد. همچنین توجّه به نابرابریهای آموزشی لازم است در اولویت هرگونه سیاستگذاری و برنامهریزی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ همهگیری کووید-19؛ نابرابری آموزشی؛ مدارس استثنایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
COVID Pandemic and Change in Education Style: The Lived Experience of Exceptional School Principals from Virtual Education During the Covid-19 Pandemic | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Kalateh Sadati1؛ Moghgan Amirianzadeh2؛ Soroor Hemmati3 | ||
1Associate Professor, Department of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Management, Islamic Azad University (Marvdasht Branch), Marvdasht, Iran | ||
3Ph.D. Candidate in Educational Management, Islamic Azad University (Marvdasht Branch), Marvdasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Aim: Virtual education has brought both opportunities and challenges for education during the COVID-19 pandemic. This is a different condition in exceptional education which calls for identifying its different dimensions and coordinating a policy-making necessity for education. The purpose of this research is to analyze the issue from the perspective of exceptional education managers in Yazd province. Methods and Data: The present research is a qualitative study that was conducted in 1400 in Yazd province. The data was collected through semi-structured interviews with 32 principals of exceptional schools and analyzed by thematic analysis method. Findings: Data analysis showed that virtual education in exceptional schools is accompanied by challenges and opportunities. The most important issue at the beginning of the epidemic was the lack of preparation of managers and teachers in facing the new conditions, which was accompanied by serious pressures and concerns at the individual and institutional levels. Over time, the problem has been managed leading to the creation of opportunities. The four themes analyzed are: job pressures, crisis unpreparedness, challenges, and positive consequences. Conclusion: Creating the necessary infrastructure for virtual education and increasing the media literacy of managers and teachers in this field is one of the needs of exceptional education. It is suggested to pay attention to the special needs of managers and teachers of exceptional schools compared to similar groups in normal schools. A return to non-pandemic conditions should not be considered as a complete abandonment of the opportunities that virtual education has brought. Key Message: Virtual education has provided many opportunities for students with special needs. It is recommended that special education managers pay attention to this issue and promote it. Paying attention to educational inequalities in this field should be a priority. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual education, Covid-19 pandemic, Educational inequality, Exceptional schools | ||
مراجع | ||
پرهیزکار، غلامرضا؛ اسدی، حسین؛ شفق، غلامرضا؛ آزادی، حامد (1399). آسیبشناسی تأثیر آموزش مجازی بر یادگیری در شرایط کرونایی؛ بررسی موردی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، معرفت فرهنگی اجتماعی، 12(2): 94-75
رنجبر، نگار؛ انارینژاد، عباس؛ خلیلی، علیمحمّد؛ حرمتی، منصوره (1400). دیدگاه دانشآموزان دوره ابتدایی از آموزش مجازی در دوران کرونا (مطالعه موردی: استان فارس )، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 26: 161-155
حبیبیکلبیر، رامین؛ امانی، حبیب (1399). «تجربة زیستة مادران دارای کودک با اختلال یادگیری ویژه: یک مطالعة پدیدارشناختی». تعلیم و تربیت استثنایی، 20(1): 18-9.
علیپور، زینب؛ قنبری، مهدیه؛ رفیعی، مائده؛ هاشمی، عاطفهالسادات (1399). بررسی چالش تعطیلات دوران کرونا و افت تحصیلی فراگیران نظام تعلیم و تربیت: ارائه راهکارهای متناسب، رویکردی نو در علوم تربیتی، 3(2): 21-16.
کلاته ساداتی، احمد. صبوحی گلکار، زینب. (1401). آموزش مجازی و تنش والدینی در همهگیری کووید 19؛ مطالعهی کیفی در شهر طبس. طلوع بهداشت. 21(2): 31-40.
محمّدیارییالقوزآغاج؛ قاسم، شهیدی؛ سیدحمید (1399). کرونا و شکاف آموزشی، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 15: 159-125.
مرادیکوچی، رضا؛ مرتضوی، محمّدعلی؛ استطاعت، نسرین (1400). چالشها و استراتژیهای تدریس و یادگیری دانشآموزان در دوران شیوع کرونا با بهرهگیری از سامانة دانشآموزی شاد، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 4(25): 206-191.
Ahmady, S., Shahbazi, S., & Heidari, M. (2020). Transition to Virtual Learning during the Coronavirus Disease–2019 Crisis in Iran: Opportunity or Challenge? Disaster medicine and public health preparedness, 14(3), e11-e12. Al-Mamari, K., Al-ZOUBI, S., Bakkar, B., & Al-Shorman, A. (2021). The impact of e-Learning during COVID-19 on teaching daily living skills for children with disabilities. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 17(3), 135-145. Almarzooq, Z. I., Lopes, M., & Kochar, A. (2020). Virtual learning during the COVID-19 pandemic: a disruptive technology in graduate medical education. Journal of the American College of Cardiology, 75(20), 2635-2638. Al-Qahtani, M.A. (2021). E-learning for Students with Disabilities during COVID-19: Faculty Attitude and Perception. SAGE Open, 11(4), 1-15. https://doi.org/10.1177/21582440211054494 Alves, P., Miranda, L., & Morais, C. (2017). The Influence of Virtual Learning Environments in Students’ Performance. Universal Journal of Educational Research, 5(3): 517-527. Arkorful, V., & Abaidoo, N. (2014). The role of e-learning, the advantages and disadvantages of its adoption in Higher Education. International Journal of Education and Research, 2: 397-410. Beek, V. M. (2011). Virtual Learning in Michigan’s Schools. 2011 Mackinac center for public policy, Midland: Michigan. Valverde-Berrocoso, J.; Garrido-Arroyo, M.d.C.; Burgos-Videla, C.; Morales-Cevallos, M.B. (2020), Trends in Educational Research about e-Learning: A Systematic Literature Review (2009–2018). Sustainability, 12(12), 5153. https://doi.org/10.3390/su12125153 Calear AL, McCallum S, Morse AR, Banfield M, Gulliver A, Cherbuin N, et al. (2022) Psychosocial impacts of home-schooling on parents and caregivers during the COVID-19 pandemic. BMC Public Health, 22(119):1-8. Crawford, J., & Cifuentes-Faura, J. (2022). Sustainability in higher education during the COVID-19 pandemic: A systematic review. Sustainability, 14(3), 1879. Dhawan, Shivangi. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID- 19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5-22. Jandric, Petar. (2020). Teaching in the Age of Covid- 19. Postdigital Science and Education, 2: 1069-1230. Joulaei, H., & Kalateh Sadati, A. (2020). COVID-19 Outbreak and School Dropout; A Worldwide Challenge for an Equitable Future. International Journal of School Health, 7(4), 1-2. Kerr ML, Rasmussen HF, Fanning KA, Braaten SM. (2021) Parenting during COVID-19: A Study of Parents' Experiences across Gender and Income Levels. Family Relations, 70(5), 1327-42. Petretto, D. R., Carta, S. M., Cataudella, S., Masala, I., Mascia, M. L., Penna, M. P. & Masala, C. (2021). The Use of Distance Learning and E-learning in Students with Learning Disabilities: A Review on the Effects and some Hint of Analysis on the Use during COVID-19 Outbreak. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health, 17, 92. Sadati, A. K., Lankarani, M. H. B., & Lankarani, K. B. (2020). Risk society, global vulnerability and fragile resilience; sociological view on the coronavirus outbreak. Shiraz E-Medical Journal, 21(4), e102263. Soni, V. D. (2020), Global Impact of E-learning during COVID 19 (June 18, 2020). http://doi.org/10.2139/ssrn.3630073 Suttichujit, V. (2008). Issues in Exceotional Student Education: The Challenges for Principals. Journal of Alternative Perspectives in the Social Sciences, 1(1), 33-47. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 576 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 429 |