تجزیه و تحلیل کاربردپذیری وبسایتهای بانکی مبتنی بر ردیاب چشم و خودگزارشگری | ||
کاوشهای مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 15، دوره 12، شماره 23، شهریور 1399، صفحه 391-416 اصل مقاله (1016.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/bar.2020.11833.3075 | ||
نویسندگان | ||
مسعود کیماسی1؛ احسان عابدی2؛ بنفشه سیدکباری* 3؛ رزا هندیجانی1 | ||
1گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت، دانشکده مدیریت،آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
3گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد تهران شمال ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه کاربران بیش از پیش ازسیستم بانکداری اینترنتی استفاده میکنند از این رو مطالعه در مورد کاربردپذیری یک سیستم بانکداری اینترنتی، برای ساختن یک محیط تعاملی راحت، بسیار ضروری است. لذا هدف مقاله، ارزیابی کاربردپذیری این سایتها در خلق تجربه خوشایند برای کاربران بانکداری اینترنتی است. دادهها و تحلیل با مقایسه سه وب سایت بانکی، با استفاده از ردیاب چشمی توبی( ایکس 60 هرتز) بهدست آمده است. شرکتکنندگان با مراجعه به وبسایتها وظایف مشابهی را در یک زمان معین، جهت سنجش کاربردپذیری، انجام دادند. نظرات کاربران از طریق پرسشنامه هم گردآوری شده است. در این مطالعه تفاوت معناداری بین سایتهای بانکی مشاهده شد. نمره کاربردپذیری کلی برای بانکهای ب،پ،الف به ترتیب80 درصد و 89 درصد و75 درصد است. نوع چیدمان صفحه و مسیری که کاربر برای حرکت روی صفحه انتخاب میکند، تفاوت معناداری برای سه بانک ایجاد کرد. تحلیل نشان داد که ورود به سیستم، اطلاعات ورود به حساب و دیگر دکمههای کنترل باید در گوشه سمت راست بالا قرار گیرند تا سرعت رسیدن به هدف، افزایش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
کاربردپذیری؛ ردیابیچشم؛ بانکداری آنلاین؛ رابط اثر بخش؛ ناوبری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Usability of Online Bank Interface Analysis Based on Eye Tracking Experiment and Self-report | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud Keimasi1؛ Ehsan Abedi2؛ Banafsheh Seyyed Kobari3؛ Rosa Hendijani1 | ||
1Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Faculty of Management, University of Azad University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Department of Management, PHD Student, Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The paper’s aim is to study about the usability of online banking interface, correcting the user-friendliness of web interface, and improving attraction of bank website, which have gradually become essential the network marketing strategy of the banks. This study took three banks web site as a case study to record subjects’’ eye tracking data of time to first fixation, AOI place, fixation duration and blink count and so on by using Tobii T60XL Eye Tracking, while users’ login online banking web interface, and analyzed that the effects of webpage layout, navigation, colors, the amount of information representation which impacts on the usability of online banking interface. We used eye trach and self-report for collecting data. Research reveals that overall usability score for banks of Melli, Mellat and Saman are 80% 75% and 89% respectively. The results demonstrate that the login entry, account login information and other key control buttons should be located in the upper right corner to quickly lock the goal, and the interface should have a modify amount of information representation, reasonable font size settings, the appropriate proportion, simple, harmonious and warmth design style. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Eye tracking, Online banking, Login interface efficiency, Usability, Navigation | ||
مراجع | ||
10. Makkonen, P. Siakas, K (2018, March). Social Media Usability in Higher Education. A cross-cultural analysis with IS/ICT students. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. 2292-2300. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Developing usability heuristics.
11. Mohseni, S. Jayashree, S. Rezaei, S. Kasim, A. Okumus, F (2018). Attracting tourists to travel companies’ websites: the structural relationship between website brand, personal value, shopping experience, perceived risk and purchase intention. Current Issues in Tourism. 21(6): 616-645.
12. Nambisan, P. Watt, J. H (2011). Managing customer experiences in online product communities. Journal of Business Research 64(8): 889-895.
13. Nielsen, J. (1993). Usability engineering. Boston, MA: AP Professional
14. Nielsen, J. (2011). How to conduct a heuristic evaluation. 2002a.
15. Nielsen, J. Landauer, T. K. (1993, May). A mathematical model of the finding of usability problems. In Proceedings of the INTERACT'93 and CHI'93 conference on Human factors in computing systems 206-213. ACM.
16. Petre, M. Minocha, S. Roberts, D (2006). Usability beyond the website: an empirically-grounded e-commerce evaluation instrument for the total customer experience. Behaviour & Information Technology 25(2): 189-203.
17. Pirolli, P. Card, S (1995, May). Information foraging in information access environments. In Chi Vol 95: 51-58
18. Rashid, S. Soo, S. T. Sivaji, A. Naeni, H. S. Bahri, S. (2013). Preliminary usability testing with eye tracking and FCAT analysis on occupational safety and health websites. Procedia-Social and Behavioral Sciences 97: 737-744.
19. Rashid, S. Soo, S. T. Sivaji, A. Naeni, H. S. Bahri, S. (2013). Preliminary usability testing with eye tracking and FCAT analysis on occupational safety and health websites. Procedia-Social and Behavioral Sciences 97: 737-744.
20. Rayner, K. Carlson, M. Frazier, L. (1983). The interaction of syntax and semantics during sentence processing: Eye movements in the analysis of semantically biased sentences. Journal of verbal learning and verbal behavior 22(3): 358-374.
21. Rod, M. Ashill, N. J. Shao, J. Carruthers, J. (2009). An examination of the relationship between service quality dimensions, overall internet banking service quality and customer satisfaction. Marketing Intelligence & Planning.
22. Schall, A. Bergstrom, J. R (2014). Introduction to eye tracking. In Eye tracking in user experience design 3-26. Morgan Kaufmann.
23. Scholtz, J. (2004). 'Usability evaluation', National Institute of Standards and Technology
24. Seffah, A. Donyaee, M. Kline, R. B. Padda, H. K. (2006). Usability measurement and metrics: A consolidated model. Software quality journal.14(2): 159-178.
25. Shackel, B (2009). Usability–context, framework, definition, design and evaluation. Interacting with computers21(5-6): 339-346.
26. SHENG, J. G., LI, Y. J. XIA, X. (2011). A Visual Priority Selection Effect of Searching Information in E-commerce Web Page [J]. Industrial Engineering and Management, 6.
27. Sivaji, A. Abdullah, M. R. Downe, A. G. Ahmad, W. F. W. (2013, April). Hybrid usability methodology: integrating heuristic evaluation with laboratory testing across the software development lifecycle. In 2013 10th International Conference on Information Technology: New Generations 375-383. IEEE.
28. Sivaji, A. Ahmad, W. F. W. (2014). Benefits of complementing eye-tracking analysis with think-aloud protocol in a multilingual country with high power distance. In Current trends in eye tracking research 267-278. Springer, Cham.
29. Sivaji, A. Tzuaan, S. S. (2012, July). Website user experience (UX) testing tool development using Open Source Software (OSS). In 2012 Southeast Asian Network of Ergonomics Societies Conference (SEANES) 1-6 IEEE
30. Skinner, I. W. Hübscher, M. Moseley, G. L. Lee, H. Wand, B. M. Traeger, A. C. McAuley, J. H. (2018). The reliability of eyetracking to assess attentional bias to threatening words in healthy individuals. Behavior research methods 50(5): 1778-1792.
31. Turner, C. W. Lewis, J. R. Nielsen, J. (2006). Determining usability test sample size. International encyclopedia of ergonomics and human factors 3(2): 3084-3088.
32. Vermeen, Effie lai. Virpi Roto (2010) user experience Evalution methods.https://www.researchgate.net/publication/221248254_User_experience_evaluation_methods_Current_state_and_development_needs
33. Yuan, X. Guo, M. Ren, F. Peng, F. (2014). Usability analysis of online bank login interface based on eye tracking experiment. Sensors & Transducers 165(2): 203. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,447 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 613 |